روش های خمکاری لوله

بهترین وسیله برای انتقال سیالات، مایعات، نفت و گاز لوله های فولادی می باشند. به دلیل تنوع در کاربردهای این محصولات در ساخت و تولید این محصولات فولادی تنوع زیادی وجود دارد. برای مثال از انواع لوله های فولادی می توان به لوله گازی، لوله جداره چاه ، مانیسمان ، لوله مبلی ، لوله گالوانیزه و درزدار و… اشاره کرد. از دیگر مصارف لوله های فولادی در پروژه های گازرسانی و برای انتقال خطوط گاز می باشد.


در خطوط انتقال گاز آب و یا دیگر سیالات از دو نوع لوله توکار و روکار مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی برای تغییر انتقال مسیر لوله یا برای زوایای مسیر به لوله هایی که دارای انحنا می باشد نیاز است. با استفاده از روشی که به آن خمکاری لوله یا BEND می گویند این مقاطع فولادی را مطابق با اصول خم کرده سپس مورد استفاده قرار می دهند. خمکاری لوله های فولادی باید مطابق با اصول و قوانینی باشد که در این مطلب قصد داریم تمامی این موارد را بررسی کنیم.


آموزش خمکاری لوله

در خمکاری لوله های فولادی ظرفیت لوله از عوامل بسیار پر اهمیتی است که باید قبل از شروع کار مد نظر قرار داد. ظرفیت خمکاری لوله با میزان کربن موجود در آن رابطه عکس دارد. یعنی هرچه مقدار کربن بیشتر شود میزان شکنندگی مقطع بالا رفته و در نتیجه از مقدار مقاومت لوله در برابر خمکاری کم می کند. سه حالت کلی سرد، گرم و القایی به عنوان روش های خمکاری لوله می باشد. انتخاب نوع شیوه خمکاری رابطه مستقیمی با اندازه لوله فولادی، میزان شعاع خمکاری، ویژگی های مقطع و… دارد. برای مثال مقاطعی که دارای ۱.۲ درصد کربن باشند را به شیوه سرد و مقاطعی که کربن موجود در آن از ۱.۲ درصد بیشتر باشد را به شیوه گرم که با اعمال دما و حرارت همراه است خم می کنند.


انواع روش های خمکاری لوله

همانگونه که ذکر کردیم سه روش در خم کردن این مقاطع فولادی پر مصرف وجود دارد. در ادامه به بررسی این سه روش و نکات انجام آن خواهیم پرداخت:


خمکاری به روش سرد

شیوه سرد در خم لوله خود انواع مختلفی دارد:


۱- خمکاری کششی چرخشی


در این شیوه لوله که توسط گیره به قالب محکم چفت شده است با یکدیگر شروع به چرخیدن می کنند سپس لوله در درون قالب قرار می گیرد و خم می شود. با مکانیزم خاصی که دستگاه خمکاری کششی دارد همچنین حرکت اهرم این دستگاه همراه با لوله، از دفرم یا بیضی شدن لوله جلوگیری می شود.


۲- خمکاری سه غلتکی


این روش مورد استفاده در مقاطع با قطر زیاد می باشد. برای خم کردن مقاطع به این روش مقطع از بین ۳ غلتک عبور می کند و فرم دایره ای به خود می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد